Urtica dioica

Urtica dioica

L’ortiga, sovint considerada una simple mala herba, amaga un interior ple de sorpreses. Aquesta planta, coneguda per la seva picada molesta, posseeix en realitat un gran potencial curatiu gràcies a la seva rica composició en vitamines, minerals, antioxidants i altres compostos actius.

CATALÀ:Ortiga gran, eixordiga, picacames

CASTELLÀ: Ortiga mayor, ortiga verde

EUSKERA:Ortiga; Asuna

Característiques de l’ortiga:

L’ortiga és una planta herbàcia perenne, el que significa que pot viure durant molts anys i créixer de nou cada any a partir de les seves arrels. Arriba entre 50 i 150 centímetres d’altura. La característica més coneguda d’aquesta planta és la presència de pèls urticants, el líquid càustic dels quals (acetilcolina) produeix una irritació amb picor intensa a la pell quan se li toca o frega. Té la tija de secció en forma de quadrat, fulles amb forma d’oval, amb la vora serrada, les seves flors són petites, unisexuals, inconspícues i agrupades en glomèruls.

Usos tradicionals de l’ortiga:

L’ortiga té una llarga història d’usos medicinals, culinaris i tèxtils. Des de l’antiguitat, s’ha utilitzat per a tractar una varietat de malalties i dolències, així com per a alimentar a la gent i teixir roba. També s’ha utilitzat per fer insecticides i adobs per als cultius.

Què ens aporta aquesta planta?

Vitamines:

  • Vitamina A: important per a la salut dels ulls, la pell i el sistema immunitari.
  • Vitamina C: antioxidant potent que ajuda a protegir les cèl·lules del dany oxidatiu.
  • Vitamina K: essencial per a la coagulació de la sang i la salut dels ossos.
  • Vitamines del grup B: necessàries per a la producció d’energia, el metabolisme i la funció nerviosa.

Minerals:

  • Calci: important per a la salut dels ossos i les dents.
  • Ferro: essencial per al transport d’oxigen en el cos.
  • Magnesi: participa en moltes funcions corporals, com la producció d’energia, la contracció muscular i la regulació del sucre en la sang.
  • Fòsfor: important per a la salut dels ossos, les dents i els músculs.
  • Potassi: ajuda a regular la pressió arterial i la funció cardíaca.
  • Sodi: important per a l’equilibri de fluids corporals.

Greixos:

  • Àcid linoleic: àcid gras essencial que ajuda a reduir la inflamació.
  • Àcid linolènic: àcid gras essencial que ajuda a protegir el cor.
  • Àcid palmític: àcid gras saturat que aporta energia.
  • Àcid esteàric: àcid gras saturat que ajuda a regular la temperatura corporal.
  • Àcid oleic: àcid gras monoinsaturat que ajuda a reduir el colesterol LDL (“dolent”).

Aminoàcids:

  • L’ortiga conté tots els aminoàcids essencials, que són els que el cos no pot produir per si mateix i que s’han d’obtenir a través de la dieta.

Polifenols:

  • Kaempferol: antioxidant que ajuda a protegir contra el càncer i les malalties del cor.
  • Quercetina: antioxidant que ajuda a reduir la inflamació i a reforçar el sistema immunitari.
  • Àcid cafeic: antioxidant que ajuda a protegir contra el dany neuronal.
  • Cumarines: compostos que tenen propietats anticoagulants i antiinflamatòries.
  • Altres flavonoides: antioxidants que protegeixen les cèl·lules del dany oxidatiu.

Pigments:

  • Betacarotè: precursor de la vitamina A, important per a la salut dels ulls, la pell i el sistema immunitari.
  • Luteïna: antioxidant que ajuda a protegir els ulls del dany oxidatiu.
  • Luteoxantina: antioxidant que ajuda a protegir la pell del dany oxidatiu.
  • Altres carotenoides: antioxidants que protegeixen les cèl·lules del dany oxidatiu.

Usos culinaris:


Consumida com a verdura des de l’antiguitat, l’ortiga aporta un sabor intens i una textura lleugerament fibrosa similar als espinacs.
S’utilitza en sopes, purés, pesto, polenta i altres plats.
Pot assecar-se per a la seva conservació i consum durant l’hivern.
Les fulles tendres es poden menjar crues en amanides.

Algunes receptes amb ortiga:

Sopa d’ortiga:

Sofregiu una ceba picada amb una mica d’oli d’oliva en una olla.
Afegiu les fulles d’ortiga picades i salteu-les durant uns minuts.
Afegiu brou de verdures o aigua i coeu a foc lent durant uns 20 minuts.
Tritureu la sopa amb una batedora i afegiu sal i pebre al gust.
Podeu servir-la amb pa cruixent o formatge ratllat.

Pesto d’ortiga:

Escalfeu una paella amb un rajolí d’oli d’oliva.
Afegiu un gra d’all picat i salteu-lo fins que estigui daurat.
Afegiu les fulles d’ortiga picades i salteu-les durant uns minuts.
Afegiu pinyons, parmesà ratllat, oli d’oliva, sal i pebre al gust.
Tritureu tots els ingredients amb una batedora fins a obtenir una pasta homogènia.
Podeu servir-lo amb pasta, arròs o com a salsa per a verdures.

Truita d’ortiga:

Bateu ous amb sal i pebre al gust.
Afegiu les fulles d’ortiga picades i barregeu-les bé.
Escalfeu una paella amb una mica d’oli d’oliva.
Aboqueu la barreja d’ous a la paella i coeu-la a foc lent fins que estigui quallata.
Podeu servir-la amb una amanida o pa amb tomàquet.

Fulles d’ortiga arrebossades:

Remulleu les fulles d’ortiga en llet durant uns minuts.
Empaneu-les amb farina, ou batut i pa ratllat.
Fregiu-les en oli d’oliva fins que estiguin daurades.
Podeu servir-les com a aperitiu o guarnició.

Consells:

Per eliminar els pèls urticants de l’ortiga, podeu escaldar les fulles amb aigua bullent durant uns segons.
Les fulles tendres de l’ortiga són les més saboroses i menys urticants.
L’ortiga es pot combinar amb altres verdures com ara espinacs, bledes o carxofes.
L’ortiga seca es pot afegir a infusions o te.

Si voleu descobrir més receptes , podeu trobar-les a través dels enllaços que compartim amb vosaltres.

https://cookpad.com/es/buscar/ortiga

https://www.agonyandivy.com/es/ortiga-recetas-como-usarla-en-la-cocina-y-como-almacenarla#recetas-de-ortiga

https://bonapeti.net/recetas/ortiga/

Propietats curatives

Diürètica: L’ortiga afavoreix l’eliminació de líquids retinguts a través de l’orina, ajudant a combatre la inflor i la retenció d’aigua.
Antireumàtica: La seva acció antiinflamatòria és útil per alleujar els dolors i la rigidesa musculars associats a l’artritis, el reumatisme i la gota.
Antihemorràgica: L’ortiga té la capacitat de coagular la sang, sent útil per a tractar hemorràgies nasals, menstruals o internes.
Depurativa: Estimula la funció dels òrgans excretadors com el fetge i els ronyons, ajudant a eliminar toxines del cos.
Anèmia: El seu alt contingut en ferro la converteix en un remei natural per combatre l’anèmia ferropènica.
Menstruació excessiva: Regula els fluxos menstruals abundants i alleuja els símptomes associats com ara dolors i còlics.
Hemorroides: Les seves propietats antiinflamatòries i astringents ajuden a reduir la inflamació i el sagnat de les hemorroides.
Afeccions cutànies: L’aplicació tòpica d’infusió d’ortiga calma picors, irritacions, èczemes i altres afeccions de la pell.
Purificadora de la sang: Estimula la producció de glòbuls vermells i blancs, purificant la sang i augmentant les defenses.
Regulació del sucre en la sang: Estudis suggereixen que l’ortiga pot ajudar a controlar els nivells de glucosa en la sang en persones amb diabetis.
Algunes receptes medicinals:

Preparació de l’oli d’ortiga:

Opció 1: Mètode tradicional en fred

  1. Recollir ortigues fresques: Busca ortigues joves i tendres, abans que floreixin. Tria fulles i tiges sanes, sense taques ni danys. Renta-les bé amb aigua freda per eliminar la terra i la brutícia.
  2. Assecar les ortigues: Deixa-les assecar lleugerament a l’ombra, sobre un drap net o una reixeta. No les exposeu al sol directe, ja que això pot destruir els seus components beneficiosos.
  3. Picar les ortigues: Talla les ortigues a trossos petits amb un ganivet o una tisora. Això facilitarà l’extracció dels seus principis actius a l’oli.
  4. Macerar les ortigues: Omple un recipient de vidre esterilitzat amb les ortigues picades. Cobreix-les completament amb oli d’oliva o gira-sol de bona qualitat. Assegura’t que no hi hagi bombolles d’aire atrapades a la barreja.
  5. Reposar la maceració: Guarda el recipient en un lloc fosc i fresc, com ara un armari o una rebotiga. Agita el recipient suaument cada dia per facilitar la integració dels components.
  6. Filtrar l’oli: Després de 4-6 setmanes, l’oli haurà adquirit un color verd fosc i estarà llest per a ser filtrat. Utilitza un colador de malla fina o una gasa per separar l’oli de les restes d’ortiga.
  7. Emmagatzemar l’oli: Conserva l’oli d’ortiga en un recipient de vidre fosc ben tancat a temperatura ambient. Pot durar fins a un any si es conserva correctament.

Opció 2: Mètode ràpid amb calor

  1. Preparar la barreja: Tritura les ortigues fresques amb oli d’oliva o gira-sol fins a obtenir una pasta homogènia. Col·loca la barreja en un plat resistent al calor.
  2. Escalfar la barreja: Escalfa un bany d’aigua a temperatura baixa (uns 50-60 °C). Submergeix el plat amb la barreja d’ortiga i oli al bany d’aigua, assegurant-te que l’aigua no toqui la superfície del plat.
  3. Mantenir la temperatura: Mantén la barreja a temperatura baixa durant 30 minuts. Repeteix aquest procés dos dies més consecutius, per a un total de tres dies d’escalfament.
  4. Refredar i filtrar: Després del tercer dia, deixa refredar la barreja completament. Filtra l’oli d’ortiga amb un colador de malla fina o una gasa per separar les restes d’ortiga.
  5. Emmagatzemar l’oli: Conserva l’oli d’ortiga en un recipient de vidre fosc ben tancat a temperatura ambient. Pot durar fins a sis mesos si es conserva correctament.

Consells addicionals:

  • Per a un oli més potent, pots augmentar la proporció d’ortiga en la barreja.
  • Si vols aromatitzar l’oli, pots afegir unes gotes d’oli essencial de la teva preferència.


Infusió d’ortiga:
Afegiu una cullerada de fulles d’ortiga seques a una tassa d’aigua bullent.
Deixeu reposar durant 10 minuts.
Filtreu i beveu 2-3 tasses al dia.


Tintura d’ortiga:
Macereu 50 grams de fulles d’ortiga fresca en 500 ml d’alcohol de 70 graus durant 2 setmanes.
Filtreu i beveu 30 gotes diluïdes en aigua 3 vegades al dia.


Cataplasma d’ortiga:
Escalfeu fulles d’ortiga fresques i humides amb aigua calenta.
Apliqueu-les sobre la zona afectada com a cataplasma per a calmar dolors o inflamacions.
Precaucions:
Consulteu amb un professional de la salut abans de consumir l’ortiga amb finalitats medicinals, especialment si teniu alguna estat mèdic preexistent o esteu embarassada o donant el pit.
Les persones amb sensibilitat a la fibra d’ortiga poden experimentar picor o irritació a la pell.

Si esteu interessats en descobrir més sobre els remeis naturals elaborats amb ortigues, podeu trobar-ne informació a través dels enllaços que compartim amb vosaltres

https://www.ecojardinmagico.com/como-usar-la-ortiga-para-la-salud-recetas-y-dosis/

https://www.botanical-online.com/plantas-medicinales/ortiga-preparaciones

Usos tèxtils:

Des de temps immemorials, les comunitats han aprofitat la fibra d’ortiga per a diverses aplicacions tèxtils. Les seves tiges contenen una fibra robusta que ha estat valorada per a la fabricació de roba, corda i paper.
. Aquest ús no només ha perdurat al llarg dels segles, sinó que també ha evolucionat per adaptar-se a les necessitats de cada època.


Un Cas Històric:


Durant la Primera Guerra Mundial, quan els recursos eren escassos, la fibra d’ortiga va adquirir un paper destacat en el sector tèxtil. L’exèrcit alemany, enfrontat a la manca de cotó, va recórrer a la fibra d’ortiga per a confeccionar els seus uniformes.

Avui en dia, en un context de consciència ambiental i sostenibilitat, la fibra d’ortiga està experimentant un ressorgiment. Artesans i dissenyadors estan redescobrint les virtuts d’aquest material natural i reciclable.

Purí d’ortiga: un fertilitzant i insecticida natural

El purí d’ortiga és un preparat natural elaborat a partir de la maceració de fulles d’ortiga en aigua. S’utilitza com a fertilitzant i insecticida ecològic per a les plantes del jardí i l’hort.

Beneficis del purí d’ortiga:

  • Com a fertilitzant: El purí d’ortiga és ric en nitrogen, potassi, fòsfor i altres nutrients essencials per al creixement de les plantes. Aporta matèria orgànica al sòl, millora la seva estructura i fertilitat, i afavoreix el desenvolupament de les plantes.
  • Com a insecticida: El purí d’ortiga té propietats insecticides que ajuden a combatre plagues com els pulgons, els àcars, les mosques blanques i els pugons. Actua com un repel·lent natural per a aquests insectes, evitant que ataquin les plantes.
  • Altres beneficis: El purí d’ortiga també pot ajudar a estimular el sistema immunològic de les plantes, augmentar la seva resistència a les malalties i a les condicions climàtiques adverses.

Preparació del purí d’ortiga:

Proporcions:

  • 100 grams de fulles d’ortiga per 1 litre d’aigua.
  • 1 kg de fulles d’ortiga per 10 litres d’aigua.

Aigua:

  • Utilitzar aigua de pluja, aigua de pou o aigua d’osmosi.
  • Si s’utilitza aigua de l’aixeta, deixar-la reposar 2 dies per eliminar el clor.

Recipient:

  • Utilitzar recipients de plàstic alimentari, ceràmica, fusta o vidre.
  • Evitar metalls com l’alumini, el zinc o el coure (excepte l’acer inoxidable).

Fermentació:

  • Destapar el recipient per alliberar gasos (CO2).
  • Utilitzar una tapa lleugera, tela o malla fina per evitar contaminants.
  • Durada: 6 dies a temperatura alta (estiu), 10-12 dies a temperatura baixa (hivern).
  • Temperatura mínima: 15 graus.

Filtració i emmagatzematge:

  • Filtrar amb bossa de malla fina o similar.
  • Guardar en garrafa hermètica en un lloc fresc i fosc.
  • Duració: 6 mesos.
  • Controlar la garrafa per evitar acumulació excessiva de gasos.

Consells addicionals:

  • Recollir les fulles d’ortiga abans de la floració.
  • Utilitzar guants per protegir-se de les picades.
  • Diluir el purí d’ortiga abans d’aplicar-lo a les plantes.

Amb aquestes recomanacions, podràs preparar i emmagatzemar correctament el purí d’ortiga per a un ús òptim.

alguns vídeos disponibles en línia.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *